Ik voeg mbo toe aan mij cv.

Door Bregje van Wetten

20 juni 2022

Als ik langs een bouw loop check ik altijd even of er damwand gedrukt wordt (hoe diep? Is het juiste profiel toegepast?). Zit ik op het terras, dan weet ik in 3 minuten hoe de vloer georganiseerd is en of we lang zullen moeten wachten op onze bestelling of niet. Als ik ouders met kinderen in de weer zie op een vervelende of dreigende manier zie ga ik standaard in mijn hoofd de verbeterde meldcode na. Wanneer ik etalages bekijk van modewinkels, herken ik trends en weet ik precies wat voor mij (en mijn moeder, zussen, vriendinnen) wel of niet gaat werken komend seizoen, en bij elk bericht over het afnemen van koopkracht neig ik er onder te schrijven waar in deze regio allemaal gratis informatie over budgetregelingen en schuldhulpverlening te vinden is. Het is beroepsdeformatie van een jobhopper. Wat ik daar dit jaar aan toe kan voegen is het ambassadeurschap voor mbo.

Nadat ik mijn hbo-opleiding journalistiek niet heb afgemaakt (don’t ask) ben ik van de ene baan naar de andere gerold. Niet omdat ik iets niet leuk vond, maar omdat ik altijd alles leuk vind. Het verloop is heel natuurlijk gegaan: van een baan in het (bouw)bedrijf van een goede vriendin, naar horeca waar ik uitging, naar retail waar ik shopte, naar welzijn en jeugdbescherming waar mijn hart ligt, naar onderwijs waar ik overduidelijk nog wat af te maken had.

Toch heb ik heel lang gedacht dat er iets mis moest zijn met mijn professionele kwaliteiten of houding. Hoe kon het anders zijn dat ik telkens na een paar jaar behoefte had aan iets anders? Tot ik, naast mijn vaste baan voor mezelf begon en via de kortlopende opdrachten ontdekte dat ik nou eenmaal heel goed gedij bij fikse, afgekaderde uitdagingen. Zodra alles op rolletjes loopt neemt mijn aandacht af en zoek ik automatisch andere uitdagingen op. Inmiddels weet ik dat, ondanks mijn jobhoppersbestaan, loyaliteit mijn belangrijkste kwaliteit is: de dag dat ik me ergens aan verbind mag je rekenen op mijn onverdeelde aandacht en toewijding.

Een jaar geleden ben ik bij Summa begonnen met als opdracht de strategie Summa2025 onder de aandacht van alle medewerkers te brengen. Mensen betrekken, verhalen ophalen, laten zien wat leeft en mensen motiveren mee te doen. Een fikse uitdaging zeker! Want niet alleen heeft Summa véél medewerkers, ze zitten ook nog eens verdeeld over tientallen locaties. Bovendien was er geen centrale plek waar alles samen kwam. Op verzoek van het CvB en het Strategisch Platform ontwikkelde ik samen met Wim van Leerdam Samensumma.nl: een online ontmoetingsplaats voor alles m.b.t. Summa2025, waar bovendien ook externen op kunnen aanhaken. Een belangrijke stap, want Summa2025 houdt ook in dat Summa gaat co-creëren met bedrijven.

Om content te genereren voor Samensumma.nl ging ik gesprekken aan. Véél gesprekken. Met gepassioneerde, enthousiaste collega’s, met gefrustreerde collega’s, met radeloze en ambitieuze collega’s. Met nieuwsgierige collega’s en met ongelovige collega’s. Ik maakte de verhalen op in de vorm van tekst of video en ging tegelijkertijd het gesprek aan over de ‘hoe’ van de ambitieuze uitdagingen die Summa met haar strategie beoogt. Ik heb me elke dag verwonderd en verbaasd en de liefde voor het mbo, met zoveel kundige medewerkers en studenten, is gegroeid in mij.

Na een jaar stopt mijn opdracht voor Summa2025. Niet omdat de uitdaging er niet meer is en dus zeker niet omdat ik klaar ben. Het is voor het eerst dat ik weg ga zonder dat ik al op zoek was naar iets anders. Toch laat ik Summa niet helemaal achter. Ik zal op mijn pad (waarvan ik nu weet dat die kronkelig en hobbelig is en dat ik dat nou eenmaal prettig vind) elke gelegenheid aangrijpen om de ambities van Summa te blijven ondersteunen en ondertussen voeg ik mbo toe aan mijn cv!

Facebook
Twitter
LinkedIn